keskiviikko 18. elokuuta 2010

Hienosti hihnassa

Alusta asti olen panostanut hihnassa kävelemiseen. Haluan, ettei Tito koe hihnaa rajoittavana tekijänä. Sen vuoksi olemme harjoitelleet paljon vapaana vieressä kulkemista. En ole tarkoituksella houkutellut Titoa kulkemaan vieressä. Olen kuitenkin vahvistanut aina, kun se on viereeni eksynyt. Puolella ei ole ollut väliä - tärkeintä on ollut, että Tito on ollut vieressä. Kontaktista tietysti lisäplussat. Välillä olen palkinnut hienon pitkän vieressä kävelemisen taskusta vedetyllä lelulla leikkien. Namit ja lelut ovat kuitenkin piilossa muun ajan. En halua koiraa, joka tuijottaa kättäni, lelua tai muuta, jonka joutuisin myöhemmin häivyttämään. Namin seuraaminen ei ole mielestäni minun seuraamista... Vieressä käveleminen onkin muuttunut hauskaksi leikiksi. Välillä teen nopeita suunnanvaihdoksia ja pääsen palkkaamaan uudestaan, kun Tito tulee viereen. Joskus Titon huomio on täysin muualla ja silloin olen myös vaihtanut suuntaa. Eiköhän tuo opi, että parempi tarkkailla minua kuin muuta maailmaa. Lenkillä en tietenkään vaadi katsekontaktia. Tokon seuraamisen opetan erikseen.

Joka päivä harjoitellaan vieressä kävelemistä vapaana ja hihnassa. Hihnan "lisääminen" ei ole ollut iso asia. Jos Tito on todella innoissaan (esim. uimisen jälkeen tai ihmisten ollessa lähellä), olen odottanut rauhallisesti siihen asti, että veto loppuu. Titon lopettaessa olen naksauttanut ja palkannut. Nyt Tito tajuaa koko ajan nopeammin, että kireällä hihnalla ei päästä minnekään ja pitää tulla takaisin päin. Alussa olen vaatinut vain hihnan löystymisen.

Ulkona olen antanut vapaana haistella maailmaa, mutta hihnassa ollaan enimmäkseen kävelty. Jokaisen mielenkiintoisen puskan kohdalle ei olla pysähdytty. Olen myös vahvistanut aina kohteista luopumisesta. Esim. Tito on vetänyt tien sivuun kohti ihanaa oluttölkkiä. Olen pysähtynyt hihnan kiristyessä ja odottanut, että veto loppuu. Tämän luopumishetken olen naksauttanut ja palkinnut. Jos kohde on ollut jokin vaaraton (pensas, vesilammikko), olen palkan jälkeen antanut luvan mennä haistelemaan. Tavoite on, että Tito ymmärtäisi luopumisen olevan mahdollisuus päästä tekemään, mitä haluaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti