perjantai 13. huhtikuuta 2012

YouTube - Toisinaan videot ovat näkemisen arvoisia

Tiedoksi: Tässä tekstissä ei ole minkäänlaista järkevää ajatusta.

Oletan (ja toivon), etten ole ainoa, joka huomaa yht'äkkiä viettäneensä videomaailmassa tunnin - tai muutaman. Lähtökohta videoiden katsomiselle voi olla mitä tahansa. Joskus etsin videota jotakin tarkoitusta varten. Haluan löytyy tietyn suorituksen jostakin lajista tai ehkä nähdä uuden tavan tehdä jokin liike. Toisinaan päädyn katsomaan jotakin hyvin sivistävää esimerkiksi The Big Bang Theory -sarjaa tai videoita kakkujen koristelusta. Kun kaipaan entistä harrastustani, etsin käsiini fiilistelyvideoita purjehtimisesta.

Suurin osa katsomistani videoista on kuitenkin koiravideoita. Moni video saa tuomioni heti - en viitsi katsoa välttämättä kovin pitkälle, jos alku on kankea ja koiralla näyttää olevan tylsää. Siirryn nopeasti seuraavaan ja joskus auki on monta videota samaan aikaan. Vertailen, mietin, katson uudestaan, pysäytän, katson lähempää, palaan edelliseen videoon, tallennan, nautin näkemästäni, katson kauhuissani näkemääni jne. Harvemmin katson videoita sohvalla löhöten ja herkkuja popsien. A) Minulla ei ole sohvaa. B) Minulla ei ole koskaan herkkujakaan.

Eilen minulla oli missio. Halusin löytää videon, josssa gronttu seuraa tavalla, josta minä pidän. Hyvä tavaton, ei ollut helppo tehtävä. Kyllähän niitä vasemman jalan vieressä kulkevia mustia otuksia löytyi, mutta yhdelläkään ei ollut sellainen ilme ja tekniikka, mistä minä pidän. Vaihdoin hakusanoja ja käytin mielikuvitusta. Videosta videoon ja kello eteni samaa tahtia - nopeasti. Lopulta löysin, mitä etsin. Kyllä silmä lepäsi ja tulin iloiseksi, kun vihdoin näin suorituksen, josta oikeasti pidän.

Samalla tavalla tulen iloiseksi, kun löydän videon, jossa opetetaan tietyllä tavalla ja tulos on hieno. Olen myös tyytyväinen, kun löydän videon, jossa on suoritus, joka kiteyttää ajatukseni. Joskus mietin itsekseni pääni puhki, minkälainen tekniikka johonkin olisi mielestäni ihanteellinen. Kun sitten törmään videoon, jossa näen juuri sellaisen suorituksen, mitä olen miettinyt, tekisi mieli hihkaista:

"Siinä se on! Ja nyt treenaamaan!"

1 kommentti:

  1. Olen muuten huomannut ihan saman, joskus on ihan yllättävän vaikeaa löytää sopivia videoita kun kriteerinä on juuri tietyn rotuinen tekemässä juuri asiaa x omaa silmää miellyttävästi.

    VastaaPoista