sunnuntai 1. tammikuuta 2012

Vähitellen minä ymmärrän

Vuosi 2011 oli minulle tutustumisretki.
Vähitellen olen alkanut ymmärtää, mistä Titossa on kyse. Ymmärrän koko ajan paremmin...

...miksi tätä rotua sanotaan maailman viisaimmaksi.
...miksi bordercollieta ei suositella alaikäisille tai ensimmäiseksi koiraksi.
...miksi kasvattajat haluavat usein varmistaa, että koiran kanssa tehdään jotain, vaikkei kilpailuihin tähdättäisikään.
...mitä tarkoitetaan, kun neuvotaan olemaan askeleen koiran edellä.
...mitä tarkoitaa ennakointi - minun ennakointi ja koiran ennakointi.
...mitä tarkoittaa "nopea reagoimaan".
...miksi bc-ihmiset neuvovat opettamaan koirille rauhoittumista.
...mitä tarkoitaa, että koira on aina valmis.
...miten nopeasti ja monimutkaisesti koira voi yhdistellä asioita.
...miksi bc on monessa lajissa lyömätön.
...miksi tämä on minun rotuni.

Tito ei ole helppo koira. Välillä tuntuu kuin käsissäni olisi tulipallo. Yritän pitää sitä käsissäni, mutta en saa otetta, koska pallo on niin kuuma. Pallo sinkoilee kädestä käteen eikä se viilene hetkeksikään, jotta voisin pitää sen paikoillaan.

En halua kuitenkaan laskea tulipalloa maahan, koska se kiehtoo minua. En halua luopua siitä, vaikka välillä käsiin sattuu. Muutaman arven saaminen on tulipallon omistamisen arvoista.

1 kommentti:

  1. Mainio kirjoitus.
    Ekat pari vuotta menee varmaan aina erilaiseen koirayksilöön tutustuessa, mutta kun on vielä rotukin, jota ei entuudestaan tunne, on oppimisretki melkoinen.

    Mäkin olen oppinut mainitsemasi ennakoinnin, reaktionopeuden ja "ei ensimmäiseksi koiraksi" -suosituksen lisäksi muutamia juttuja. Kuten sen, mitä tarkoittaa epävarma, mutta terävä ja toimintakykyinen. Se ei ole aina kovin kiva yhdistelmä. Onneksi olen oppinut myös aika hyvin, miten sellaisen kanssa selviää. Olen oppinut mitä tarkoittaa yhden ihmisen koira, ja miksi tuollaista elukkaa ei voi todellakaan antaa hoitoon kenelle tahansa.

    Loppukuvaus on osuva, ja allekirjoitan sen myös meidän kohdalla. Varjosta ovat vaan arpia saaneet välillä muutkin kuin minä. Silti se on otus, jonka ottamista en kadu.

    Ja on muuten Titosta komea kuva.

    VastaaPoista